Åsikter - rycka av underkäken på hästen?

Det är nog inte möjligt för nosgrimman håller fast underkäken. Aha det är det den är till för... 
 
Nej, fick rätt så många "åsiktsryck" idag. Tre stycken som var värda att kommentera på. Den ena var om ambulanser. Det skulle komma en idag, och jag skulle visa vägen in mot gården. Jag fick vänta i 25 minuter på den, och eftersom alla sa att den skulle komma från Tierps sjukhus så fick jag lite lagom damp. Jag går från Tierp centrum till TIRK på 25 minuter, max! Sedan såg jag på ambulansen att det stod Akademiska Sjukhuset med liten text. Då hade de blåljusat från Ackis på 25 min. Okej, det är accepterbart. Så där rök den åsikten. 
 
Den andra kommer jag inte ihåg nu. Så viktig var den.
 
Så jag ska istället prata om den tredje åsikten. Nämnligen att rycka munnen av hästen. Om jag säger att jag ska prata om ryttare som sliter och drar och sporrar hästarna, vad är den första bilden som kommer upp i huvudet? Personligen, fördomar mycket, men så tänker jag på att det borde vara en ponnyryttare. Om det nu är någon som rider som en dåre så tänker man ju direkt på att det måste vara en ponnyryttare. En ung människa som fortfarande inte lärt sig att samspelet och ett långvarigt förhållande med hästen är så mycket viktigare än just den här tävlingen. Någonting som man förväntar sig att vuxna människor borde ha rätt så bra koll på. 
 
Och i genomsnitt får man väl säga att storhästryttarna rider en aning mer lugnt och i ett jämnt tempo och inte lika djärva "driv-på-som-fan"-svängar. Men det innebär inte, tydligen, att man har slutat med att dra hästarna i munnen. 
 
Jag tänker inte gå och överdriva till 100 och skriva att det är den värsta sortens djurplågeri och att människorna borde skjutas yadayada, för de som säger det har inte sett hur det ser ut i resten av världen och hur jäkla bra de här hästarna har. Men jag tänker inte vara den som säger att det är okej heller.
 
Det allra värsta är när man ser på unghästarna. Med 4-5åriga hästar (som det var rätt så många av idag då det inte var så höga klasser) som skulle kunna gå rätt så långt. Hur mycket förstör man inte hästens hopplust då? 
En 4-5åring har inte hoppat alltför länge, och inte heller ridits alltför länge. De är fortfarande på den här grunddelen av hoppningen, och det är därför de går avdelning B. De är inte redo att tävla med de äldre hästarna. Det kan vi väl alla hålla med om vad jag menar. 
 
Den bästa grunden för en häst är väl att den ska tycka att det är roligt. Det är det allra viktigaste i alla grenar, allt från, jag vet inte, bowling till ishockey och friidrott. Tycker man inte att det är roligt, varför är man där? Och vi människor kan ändå komma med saker som press från föräldrar, pengar, inget annat för sig osv osv. Men så tänker inte hästen. Är det inte kul så kan man lika gärna skita i det. Man kan tvinga den ett tag, men tillslut tar det stopp. Är det inte roligt så är det väl fan ingen anledning. 
 
Så varför sliter man som en smurf i tyglarna då? Hästen kanske är stark, visst, men det finns 101 bättre sätt att jobba med det än att slita i munnen på den. Särskilt med de där starka betten vissa trackar på sin unghäst, och så sitter de och drar som en smurf ändå. 
 
Tips till er som tar åt er. Sluta att dra! Du tjänar absolut ingenting på det i längden. Om hästen springer som en dåre så har du ett problem som kan lösas på många olika sätt. Mer dressyr och markarbete/vissa hästar trivs med ett annat bett osv. Men att dra som en dåre hjälper aldrig. Inte i längden, och ta mig fan om det hjälper nu heller... 

Kommentarer

Kommentera dina snälla kommentarer här: (de dumma kan du behålla för dig själv tack)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (som bara jag kommer att se)

URL/Bloggadress: (så jag kan kolla på din blogg också:) )

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0