söka jobb

Självklart väntar man till sista ansökningsdagen (eller vad det nu heter när man söker jobb?) till att skicka in allt. Så nu sitter jag här och försöker knåpa ihop något personligt brev.
Blev precis klar med det. Det är samma problem nu som det var/är i skolan. Jag sätter så mycket press på mig själv att det ska bli helt perfekt att jag tillslut, innan jag ens har börjat, ger upp. Det blev för svårt. Har skjutit upp det där jäkla personliga brevet i flera dagar nu. Men i sista sekunden klottrade jag ner någonting. 
 
 
CV tycker jag är relativt lätt att göra. Så länge man håller koll på vad man har jobbat med hittills, och eftersom jag har haft två jobb varav ett är ett sommarjobb så tar det inte upp allt för många rader. Lite svårare kanske när man närmar sig 50 och har några arbetsår och jobb på nacken. 
 
Det personliga brevet är rätt så svårt då det ju ska vara... personligt... Svårt att komma på vad man ska skriva som bäst framhäver hur man är utan att man bara sitter och skryter och rabblar upp saker som jag är utåtriktad, rolig, glad, sprallig, gillar att jobba och är inte rädd för utmaningar osv osv. och inte säga någonting som å det här jobbet är det absolut bästa jag någonsin skulle kunna önska mig och jag skulle bli överlycklig om jag fick det, men man ska ju ändå få fram att man verkligen vill ha jobbet. De ska gilla en, inte spy på hur rövslickig man är... 
 
Sedan kommer den absolut svåraste delen. Att hitta en bild på sig själv. Tydligen vill de ha en sådan också. Men det är så himla svårt att hitta en bra bild. Den ska 
1. vara bra kvalitet. Inte suddig och jäklig.
2. Inte vara en egobild. Sådant vill man inte skicka till sin (förhoppningsvis) framtida arbetsgivare.
3. Man vill inte se ut som en trött groda som nyss blivit uppkäkad och uppspydd av en hund med överproducering av dregel. Kort sagt; man vill se decent ut (kom inte på ordet på svenska).
4. Vara relativt nyfotad. Alltså inte vara tre år gammal. Man har ju växt en bit på tre år när man är i våran ålder, både åt alla håll och kanter med även t.ex. i stilen, ansiktet osv.  
 
Det var väl allt. Har skrivit CV och personligt brev, men kan inte hitta en bra bild. Det lutar mot att jag måste ut och be någon stackare fota mig nu. Innan solen går ner. Hah, lycka till. Hatar att bli fotad. Tror ni att de märker om jag "råkar glömma" bilden? 
 
 
 
o märkte ni märkte ni, det står inte ordet "lixom" någonstans i varken det här inlägget eller det tidigare. Självkontroll level stockholmsord! ;) 

Kommentarer

Kommentera dina snälla kommentarer här: (de dumma kan du behålla för dig själv tack)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (som bara jag kommer att se)

URL/Bloggadress: (så jag kan kolla på din blogg också:) )

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0