Tanja 2

Kom på att jag inte hade skrivit om hur det gick på fredagslektionen. Jag vet inte om ni är så jätteintresserade, men ni läser ju min blogg så ni kanske är liite intresserade?? ;) 
 
Alla hade samma hästar förutom någon som bytte. Det var ju meningen att vi skulle ha som långa, hela lektioner idag, men det blev bara korta lektioner i skritt och trav idag igen. Allt bara gick så segt redan från början så vi hann inte mer. Men det braiga var att vi i alla fall hade någonting, en speciell grej som lektionen handlade om lixom. Just den gången samlade en av ridlärarna, Mats, ihop alla i mitten, lånade en av hästarna och hade som ett föredrag om vikthjälper. Det mesta hade man ju hört innan, båda sittbenen i sadeln, sträck på dig, kolla inte ner, styr med vikten osv. Men det är sådana saker som man måste höra 100 ggr innan det verkligen sjunker in. 
 
Sedan fick alla trava runt med tyglarna hängande och i en hand, och så skulle man, utan att krocka helst, rida runt på banan. Bla fick vi inte vara på fyrkantsspåret, utan minst en meter innanför, och så skulle man rida runt och göra volter, serpentiner, eller bara rida rakt fram, bara det var ju lite vingligt ;)
 
Lite förtur hade man ju kanske eftersom jag väldigt ofta rider så här med Sacke. Inte varje gång dock, men har flera gånger fått det här föredraget om hur viktigt det är med vikthjälper, och bestämde mig för ett tag sedan att verkligen ta tag i det. Och inte bara av den anledningen, utan det hjälper även Sacke att lixom hitta ett lugnt tempo som han själv håller i egen balans, utan att man sitter och bromsar eller lixom är där hela tiden. Han har fått en så mycket bättre egen balans och kan hålla ett eget, lugnt, jämnt tempo utan att bara springa iväg. 
 
Körde även ökningar och minskningar utan tyglar lixom. Tanja är verkligen en välutbildad häst, och hon är typiskt en sådan där som gör man rätt så gör hon rätt. Så så fort jag rätade på mig och tänkte på att det skulle gå långsammare så lyssnade hon direkt. Himla roligt när allting lixom fungerade. 
 
En sista grej innan inlägget blir roman. Vill bara säga att jag gillar hur de lixom tar allt från början. Så himla många på rätt så hög nivå som sitter med axlarna framåt, kanske kollar ner, ihopkrupen osv. Även jag får påminna mig själv rätt så ofta för att inte hamna med ansiktet i manen på hästen. Så ett + för att de verkligen satsar på att alla ska ha en bra grund med en bra sits och säker hästhållning innan de går vidare och hoppar 1.50 lixom! 
 
same same... but different? Nej den är inte different, men den är den enda bilden jag har på Tanjis, tar ju inte med mig kameran till skolan. Fast jag kanske borde göra det? Bara någon gång så kan jag fota hestisar? ;) 

Kommentarer

Kommentera dina snälla kommentarer här: (de dumma kan du behålla för dig själv tack)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (som bara jag kommer att se)

URL/Bloggadress: (så jag kan kolla på din blogg också:) )

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0